whizbang! logo gennemsigtig (350 × 100px)
En begynders komplette blogguide - en guide om at lave en blog

En begynders komplette blogguide

Hvis du leder efter den komplette guide omkring blogs og det at lave en blog, er du kommet det rette sted.

En blog er ikke kun sjov at planlægge og udarbejde, men det kan også generere mange penge på mange måder. Det kan godt tage tid, før kunderne og pengene begynder at strømme ind. Men det giver dig og din virksomhed mange fordele. Heriblandt SEO for din virksomhed.

Så disse mange fordele skal modregnes den tid og energi, det tager at lave den, samt den tid det tager, før fordelene træder ind. Men det er også næsten det eneste, da de koster næsten ingenting (og i visse tilfælde helt gratis) at lave en blog.

Ifølge WordPress, der er den mest populære blogplatform i verden, bliver der læst over 20 milliarder blogindlæg hver måned af over 409 millioner læsere. Så der er stort potentiale i at lave indhold til din hjemmeside  

Find ud af her, hvad en blog egentlig er, hvad formålet og fordelene ved det er, hvordan du kommer i gang med det og find ud af, hvordan man udfører SEO omkring det.

Relateret: Sådan skriver du dit første blogindlæg

Hvad er en blog?

Selve ordet blog er en forkortelse af det engelske ord weblog. Definitionen på en weblog er:

”En hyppig og kronologisk udgivelse af kommentarer og tanker på nettet.”

Sagt på en anden måde, så er en blog med indhold af en serie af tekster en side på en hjemmeside. Disse tekster bliver kaldt normalt blogindlæg eller blogartikler.

Ovennævnte definition fortæller, at en blog er blog kommentarer og tanker, der bliver udgivet online. Det var det også i høj grad i lang tid, men det har ændret sig en del nu til at være mange ting. Virksomheder begyndte at se fordelene ved at have en blog på deres virksomhedshjemmesider og begyndte at lave blogs i hobetal.

Så det handler ikke kun længere om at private personer deler kommentarer og tanker, som vi oftest gør på sociale medier nu, men også i den grad om markedsføring.

Hvad er formålet ved en blog?

Der findes mange fordele og dermed også formål ved at have en blog. Heriblandt markedsføring og dermed også nye kunder.

Nye og flere kunder

Den vigtigste årsag til at man laver indhold som virksomhed er at det skaffer nye og flere kunder. Som en virksomhed er det at lave indhold noget, der skal genere penge i den korte og lange ende.

Det kan bruges af nye såvel som eksisterende virksomheder. Hvordan det præcist skaffer flere kunder, uddybes af de resterende punkter.

SEO og trafik

SEO (søgemaskineoptimering) bliver i stigende grad et vigtigere markedsføringsmiddel for virksomheder i takt med at flere og flere bruger søgemaskiner til informationssøgning.

En blog, der er godt fyldt med gode indlæg, giver mulighed for en masse trafik (brugere, der klikker sig ind på en given hjemmeside), da godt indhold er værdsat af søgemaskiner som Google. Dermed har en hjemmeside, der har godt indhold, bedre placeringer på søgeordsresultater.

Men der skal heller ikke være trafik bare for at have trafik. Du kan have 1 mio. læsere og stadig få ingen kunder, hvis du gør det forkert. Din opgave er at dit indhold får de rette læsere, så du dermed kan skaffe kunder gennem dit indhold. Det kan du gøre ved at lave dit indhold på den måde, at det tiltrækker din virksomheds målgruppe. Og netop det kan du gøre ved at lave søgeordsresearch, der skal hjælpe dig med at lave det rette indhold.

Målrettet markedsføring

En blog, der har indhold, som er godt planlagt og udført korrekt, giver adgang til markedsføring, der er rettet specifikt til den målgruppe, man vil række ud til.

Hvis du udfører det korrekt ved at have fokus på de rette søgeord og indhold, rammer du lige præcis de personer, du vil have fat i: Læsere, der ender med at bruge kolde kontanter på din virksomhed.

Det er ikke altid at man kan markedsføre så målrettet, da man ikke altid har styr på, hvem man rammer med ens markedsføringsaktiviteter. Det kan du med en blog med det rette indhold.

Positionering som thought leader i branchen

En thought leader er en førende ekspert i en given branche. Med indhold, der eksponerer din viden og deler det, kan du positionere dig selv og din virksomhed som en thought leader.

Hvad er fordelen ved det? Ja, en position som thought leader vil ende med, at det er dig og din virksomhed mange søger, når de ved, at netop du kan løse deres problemstillinger. Hvilket vil sige endnu flere kunder til samlingen.

Nye samarbejdspartnere

En blog og den position som thought leader, der fører med, kan og vil skaffe dig samarbejdspartnere, du ikke havde overvejet før. Disse nye samarbejdspartnere kan blive nye indtægtsmuligheder for dig og din virksomhed.

Og nye indtægtskilder har virksomheder altid brug for at kunne vækste.

Gratis omtale

Rigtigt godt indhold bliver delt mellem familie, venner og kollegaer. Om det så er direkte via e-mail, word-of-mouth eller en anden vej.

Men ikke nok med det, kan en position som thought leader give mulighed for at få omtale via pressen. Hvis du kan positionere dig selv og din virksomhed som lederen i branchen, kan du blive til den, som journalister henvender sig til, hvis de har spørgsmål om sager i din branche.

Begge dele giver dig ekstra meget eksponering. Og den slags eksponering er guld værd, da det kommer fra pålidelige kilder. Og pålidelige kilder som ens eget netværk og nyhedsmedier er kilder, som potentielle kunder lytter til.

Sådan starter du din blog

Man kan starte op på mange forskellige måder og i forskellige sekvenser. Det kan starte med at man først begynder at skrive det første indhold. Det kan starte med en rigtig god idé, der bare skal føres ud i livet. Ellers kan det starte blot med ønsket om at have en blog til ens virksomhed.

Uanset hvilken stadie, du befinder dig i, vil jeg foreslå, at du følger denne rækkefølge.

1. Vælg din niche, hovedemne og delemner

Før du overhovedet begynder på at skrive dit første indhold, burde du have styr på den retning, du vil henad.

Du skal først vælge din niche. Det vil sige dit emneområde, der skal være  fokus for hele indsatsen. En niche er et meget specificeret område, man satser på. Så derfor skal dit emne også have sine delemner.

Hvis du allerede har en virksomhed, hvis produkter eller ydelser du ved, hvad er, har du allerede din niche. Hvis du for eksempel skal sælge drikkevarer, har du dit emne. Men drikkevarer kan være mange ting. Er det sodavand, øl, vin, specialøl, saftevand eller noget helt andet? Hvis du har forskellige produktgrupper, kan du have flere delemner. Men prøv at have fokus på den enkelte ad gangen, så du ikke skriver løs uden retning.

2. Skaf dit eget domæne

Hvis du allerede har skaffet dit eget domæne med en hjemmeside, kan du springe dette trin over.

Hvis du derimod ikke har skaffet det endnu, skal du købe det. Det kan du gøre på mange platforme. To af de mest populære webhoteller, der sælger domæner, og giver dig mulighed for, ja, et webhotel, er Simply og One.

Det webhotel, jeg foretrækker, er Simply, men det er selvfølgelig helt op til dig selv, hvilken en du vil bruge.

Der er også det med, at du skal have styr på, hvilket domænenavn du skal vælge. Hvis du allerede har et virksomhedsnavn, vil jeg kraftigt foreslå, at du bruger det. Hvis du ikke har det, skal du have fundet ud af, hvilket navn du vil satse på.

3. Planlæg din blog

Nu du har domænet og ikke mindst dit emne og delemner, skal du have planlagt din blog. Nærmere bestemt det indhold, du skal have skrevet.

Ligesom du kan starte en blog på mange forskellige måder, kan du planlægge din blog på mange forskellige måder og metoder. Den metode, som jeg synes er bedst, er ved at lave såkaldte content pillars og underliggende cluster content.

Det lyder meget teknisk, men det kan forklares på en simpel måde. En content pillar er et hovedblogindlæg omkring et specifikt emne, mens cluster content er de underliggende indlæg, der forklarer hovedblogindlæggets indhold yderligere.

Tag for eksempel dette indlæg. Det er denne blogs hovedblogindlæg omkring blogs. I blogindlægget finder du links til andre indlæg, der forklarer forskellige delemner yderligere. Dermed er dette blogindlæg et content pillar, mens de indlæg, linkene fører til internt i bloggen, er cluster content.

Der er to stærke fordele ved at planlægge og udføre dit indhold med den metode: SEO og en masse indhold. Søgemaskiner som Google elsker sådanne slags indhold, mens det også gør nemmere for dig at finde ud af, hvad du skal skrive om i længden. Det gør din blog til en struktureret en af slagsen, i modsætning til mange blogs, der ikke rigtig har noget sammenhængende indhold. Selv SEO-bureauer gør det forkert og laver deres indhold på en ustruktureret måde. Med dårlige resultater som negative følger.

Det skal du helst undgå, hvis du vil have gode SEO-resultater med dit indhold.

Relateret: Disse 4 metoder giver dig nye idéer til blogindlæg

4. Udfør dine planer og skriv

Dine planer for dit indhold er ingenting, hvis du ikke realiserer dem. Nu er det tid til at skrive, skrive og skrive.

Hvis du er bange for at du ikke er god nok til at skrive, så er der kun én vej til at komme væk fra den følelse: Skriv, skriv og skriv. Øvelse gør mester, som de siger. Du har ingen anelse om, hvor pinligt det har været at læse mine første mange blogindlæg. Der er heldigvis en vej ud af den følelse, og det er at skrive dem om, hvilket jeg har gjort mange gange.   

Jeg var slet ikke god i starten, men heldigvis er jeg blevet en del bedre nu, hvilket også vil være sagen for dig. Du kan kun blive bedre til at skrive, hvis du faktisk skriver og øver dig. Du kan også finde bøger eller online kurser, der hjælper dig til at blive bedre til at skrive. Men den bedste metode er at skrive.

Hvis du er utilfreds med en tekst, som du har skrevet, kan du altid skrive det om og gøre det bedre. Det er en af de store fordele ved en blog. Der er intet, der er skrevet på sten. Du kan altid lave det om og skrive om. Gøre det bedre og bedre for hver gang du skriver det om.

5. Start forfra igen

Når du har udført dine planer og skrevet alt, hvad du planlagde fra starten af, skal du tilbage til trin 3 og udføre det hele på trin 5 igen.

Hvis du vil være den allerbedste i branchen, skal du holde dit indhold i gang. Det er det, de allerbedste i deres brancher, gør. De stopper aldrig med at levere indhold. Og derfor deres indhold altid er at finde på toppen af søgeresultaterne på Google. Derfor de altid har de fleste læsere, end alle deres konkurrenter.

Arbejd hårdere og klogere, end dine konkurrenter, så får du bedre resultater, end dem.

Søgemaskineoptimering af en blog

Generelt set findes der to slags metoder af søgemaskineoptimering (SEO) af en blog. Disse to metoder er lige præcis det samme som at udføre SEO af en hjemmeside generelt.

Relateret: Sådan udfører du SEO af blogindlæg

Internt SEO

Det interne SEO er det arbejde, der udføres på selve bloggen. Det handler om optimering af teksterne, billeder og andet indhold, der er i blogindlæggene og bloggen generelt, samt en struktureret tilgang til internt linkbuilding.

Søgemaskiner som Google udfører deres gennemgang af hjemmesider ved brug af algoritmer, der er slags robotprogrammer. Siden arbejdet ikke udføres af mennesker, er der en del krav, der skal opfyldes af folk som dig.

Google har særlige krav om at en tekst skal indeholde søgeordet et vist antal gange, inden den registrerer, at det er lige præcis det, blogindlægget handler om.  Der er også krav om læsevenlighed. Det indebærer for eksempel, hvor mange ord der er i sektion og i paragrafferne i den sektion.

Der findes også krav om andet indhold, som billeder og videoer. Disse skal også søgemaskineoptimeres for eksempel ved at der tilføjes passende alternative tekster. Alternative tekster hjælper søgemaskiner til at forstå, hvad disse indhold handler om, da de ikke kan se videoer eller billeder selv. Udover det skal billeder eller videoer ikke have en så stor størrelse, at de sinker siderne eller indlæggene gevaldigt.

Der er også mange andre interne SEO-punkter, som slugs, antallet af blogindlæg, interne links, osv.

Eksternt SEO

Internt SEO hjælper dig at nå langt med gode positioner på søgemaskinernes søgeordsresultater. Det sidste skridt helt til toppen skal nås gennem eksternt SEO. Eksternt SEO er det arbejde, der udføres udenfor hjemmesiden, mere eller mindre.

Det vigtigste, og mest udførte, eksterne SEO-arbejde er linkbuilding. Det indebærer, at andre hjemmesider linker til din hjemmeside, blog eller specifikke blogindlæg. Eksterne links, der fører et sted i din hjemmeside eller blog, hjælper søgemaskinerne at se, at din blog er en troværdig én af slagsen.

Linkbuilding kan du selv gøre noget for, så du når langt med det, men det allerbedste linkbuilding sker, når andre personer linker naturligt til din blog og blogindlæg.

Andre eksterne SEO-punkter er for eksempel, hvor mange gange dit indhold bliver delt i sociale medier og hvor lang tid læserne bliver og læser i dit indhold. De to punkter kan du altid gøre noget ved, ved at lave kvalitetsindhold, som er værd at dele og læse i lang tid.

En blog er hårdt arbejde

Med det er det hele værd.

Det kan sagtens tage mange timers arbejde og det tager tid, før resultaterne dukker op. Men en blog er det værd hele indsatsen. I den lange ende vil det skaffe dig alle de kunder, som du har brug for. Derfor burde enhver virksomhed, der har håb om at klare det i den lange ende, have en blog til at skaffe masser af kunder til den.

Betragt en blog som en hobby i starten. Det koster dig ikke mange penge, men tid og godt gammeldags hårdt arbejde. Og når kunderne begynder at strømme ind, vil du se, at alt dit arbejde og tidsforbrug har været det hele værd.

Skal du have WhizBang!'s hjælp?

Det kan vi sagtens hjælpe dig med her fra Whizbang! Vi kan planlægge det for dig, skrive for dig eller endda bare sparre med dig, hvis det er det, du har brug for.

Kontakt os i dag og få et uforpligtende tilbud. Vi glæder os til at høre fra dig!  

Whizbang! Hjemmesider og SEO
whizbang scroll to top